Beskrivelse |
I dag er alle færgelejerne undtagen det 5'te og sidstbyggede leje, planeret således at der tilbage kun står de lodrette bolværker. Ved 5'te leje er broklappen med skinner og to sæt hejs bevaret i funktionel stand. Enkelte bygninger og bolværker er bevaret her og der. |
Historie |
Fysisk begynder sporanlæggene og det, eller de første færgelejer med udbygning af dampfærgens spor- og lejeranlæg. Færgeleje 1 lå længst mod vest. Det blev sløjfet allerede i 1950-erne. Færgelejerne dannede herefter en hånd med fem fingre med leje nr. 2,3,4 og 5. Lejerne er anlagt i 1883, 1892, 1910, 1933. |
Bevaring |
Lejet bliver ikke vedligeholdt, rusten breder sig og der vokser ukrudt mellem skinnerne. |
Reliktvurdering |
Stor værdi som det sidst fungerende jernebaneleje i storebæltsoverfarten. Anlægget er det sidste i det store trafikanlæg som her eksisterede før broen. Det er ganske unikt, hvis ikke lejerne i Korsør bliver bevaret. Med museumsfærgen Kong Frederik d.IX eksiterer her et meget bevaringsværdigt anlæg som DSB, Nyborg og amtet sammen bør bevare. |
Trusler |
Forfald og usikker fremtid. |
|