Beskrivelse |
I dag er kun midtermolen og det østlige bassin bevaret. Det vestlige er som kortet visere, fyldt op og asfalteret som en del af trafikhavnen; vejerboden står i hjørnet heraf. |
Historie |
Indtil anden halvdel af forrige århundrede gik østbasinets østligste kaj ca. 35 meter løngere mod øst. Af de ældste kort ses, at bassinet er blevet fyldt op i flere omgange. Midtermolen er byens anden skibsbro; den første lå omtrent midt i det nuværende sporareal for motorfærgerne. Den nævnes 1446 og var landigssted for bæltsmakkerne og blev nedlagt 1828. Nuværende skibbro= midtermolen blev anlagt midt i 1500 tallet udfor Adelgade (dengang Færgestræde). 1823 anlagdes en fangarm for at holde tangen borte fra broen og dermed var østbassinet skabt. Dog må det huskes, at stranden eller havnekanten, er rykket mellem 50 og 100 meter sydover i tidensløb (fæstningens voldgrave er fixpunkt for denne historie). Derfor er midtermolen i dag på sit historiske sted, men hvor den begyndte og endte, kan ikke siges. I 1826 blev den oprindelige træbro forandret til en stenmole. I 1845, som led til dels i fæstningen, blev der anlagt bolværker i 1852 og -55 hvorved vestbassinet opstod. |
Bevaring |
God. Midtermolen er brolagt og en del af byens promenade. Vestbassinet fra 1855 er som nævnt asfalteret og fungerer som parkeringsplads. |
Reliktvurdering |
Molen og østbassinet med toldbygning er tæt på at ligne en 1800- talshavn; desværre er Bonnesens hus og det gamle 1700-tals pakhus ikke inddraget fysisk i området. |
Trusler |
Næppe nogen- udover hvad der allerede er spoleret af ringvejen langs havnen og af industrialismen i vestbassinet. |