|
Beskrivelse |
Skærmet mod syd øst af den ældste mole, hvoraf den sydligste mod øst pegende del formodentlig er ældst. Langs molens nordgående smallere part er den i nyere tid indrettet plads for lystbåde og småbåde. Fragtfartøjer anløb ud for korn- og foderstofforretningen. |
Historie |
Havnen syd for færgelejerne vises i Trap 1899 med samme udstrækning som nu, kun er området med værftet ubebygget. Iflg samme Trap/622 er havnen først anlagt i perioden ca 1750-1800. Før denne var der kun en skibsbro, hvor siges ikke, men er formodentlig den sydligste brede mole som ligger i forlængelse af Brogade som i flere andre byer. Den første opmudring i den nybyggede havn skete 1816. I 1886 opmudredes et særligt sted i havnen til fisker både. Byens status som handelsby led skade efter 1814. Derfor er havnens grundform ikke ændret siden ca. år 1800 I Havnelodsen 1948" side 334 fremgår af kortet, at området sydøst for brovægten bestod af Pakhuse og Kulplads og at der i kajen overfor FAFs bygning var et slæbested. FAF’s bygninge (med havnekontor) har således til dels overtaget pakhusenes plads. Dampskibstidens Kulplads lå hvor nu byens rensningsanlæg syd for vejerboden er anlagt. |
Bevaring |
God. |
Reliktvurdering |
En meget velbevaret 1800 tals havn, der ikke er blevet forstyrret af senere indbygning af færgeleje eller moderne kaj- eller industrianlæg. |
Trusler |
Aktiviteten er meget lille borset fra lystfartøjer, udlejning af sejlbåde m.m. og færgen, der dog lægger til udenfor den egentlige havn. |
|
|