Beskrivelse |
Gammelt fiskerleje og færgested til Lolland. Området består af en nordlig nyere bebyggelse, fra slutningen af 1800-tallet til ca 1940. Dette område har en fiskerihavn, anlagt 1876 på sydsiden af færgebroen og gentagne gange fornyet, bl.a. 1916, hvor den blev forlænget med 40 meter. Færgehavnen var oprindelig broens nordside, men i 1970'rne blev havnen ombygget til sin nuværende skikkelse med to lejer. Endvidere den nu nedlagte jernbane fra Rudkøbing til Spodsbjerg. Fiskeribebyggelsen har en udvidelse fra 60'rne og 70'rne mod vest. Mod syd ligger Drejet med spredte ældre bindingsværkshuse. Dette område er fra 1920'rne og helt frem til 1970'rne blevet udlagt som sommerhusbebyggelse. Såvel nordpå som sydpå er der stadig strandenge, som bruges af fiskerne til stejelplads. |
Historie |
Færgestedet er middelalderligt og modsvarer det i Taars. Stedet har altid haft overfart, og flere gange i historien har Spodsbjerg spillet en rolle. Det var her Karl d.X Gustav gik over isen i Bæltet med sine tropper i 1658 og det var her Willemoes og fiskerne/søfolkene sørgede for forbindelsen mellem øst og vest under krigen mod England i 1807. Fiskeriet og færgeriet har udgjort hovednæringsvejene i Spodsbjerg - i de sidste 50 år tillige suppleret af turismen. |
Bevaring |
Som helhed, god. |
Reliktvurdering |
Stor som blandet ældre miljø. |
Trusler |
Ingen umiddelbare, men samfundet er meget afhængigt af færgesejladsen og fiskeriet. |
|