Beskrivelse |
Byens maritime kerne er midtermolen hvorom der er dannet en havn ved bygning af to læmoler. Den sydlige er nogenlunde intakt, mens den nordlige er udvidet og bebygget med kornsiloer og -pakhuse. Den sydlige rummer to varehus for paketfarten i dampskibstiden, samt et pakhus og diverse lagerbygninger. Færgehavnen er etableret 1925 syd for den sydlige mole. Nord for den nordlige mole blev omkring 1.verdenskrig indrettet en stor fiskerihavn, der stadig findes omend forfaldent. I nordenden af denne havn findes en bedding hvor der har været skiftende træskibsværfter. Videre nordpå havde fiskerne garnplads og tjæregryder, hvoraf kun en del af tjærepladsen idag findes som et grønt areal med diverse fiskeriudstyr, både m.v. Nord for fiskernes plads, ligger Rudkøbings gamle lystbådehavn og nord for denne er i 80'rne bygget en moderne marina med ferieboliger, mødefaciliteter og restaurant. Marinaen og til dels den gamle lystbådehavn, har bredt sig hen over fiskernes græsklædte stejleplads, der gik hen til Langelandsbroen. Den gamle kystlinie er markeret ved to husrækker dels øst for fiskerihavnen (Havnegade), dels sydøst for det nuværende færgeområde (Bellevue). Mellem sidstnævnte husrække og færgeområdet ligger svineslagteriet opført 1933 og lukker den oprindelige kystbebyggelse af for udsigt til vandet. Mellem førstnævnte husrække og vandet spærrer en kornsilo og -pak
| Historie |
Rudkøbing nævnes første gang 1287. Midtermolen er den gamle skibsbro, som utallige gange er blevet forlænget, ombygget etc. Havnen var en livlig havn med meget trafik indtil broen åbnede i 1962. Herefter har økonomien været dårlig. Havnen er dog stadig trafikhavn med ud- og indførsel af korn og foderstoffer. |
Reliktvurdering |
Rudkøbing havn er et godt eksempel på den organisk voksede havn og den traditionelle søkøbstadshavn - den rummer i sig fem fungerende havne. Skønt havnen bærer præg af forfald er den stadig levende. |
Trusler |
Udviklingen- og manglen på penge til vedligehold. |
|