Beskrivelse |
Vejen passserer et hus med påskriften 1888 lige hvor havnearealet begynder. Lige for ses stejlerne (her vil/ville kommunen lade nedgrave en pumpestation til det nye kloakeringsanlæg på øen), bag stejlenre ses østre mole, hvor gæster holder til. Vestre mole er mere retliniet og her holder fiskerne til. Ved denne mole er et stort og bredt slæbested (Havnelods 1958, p 73, oplysere, at fartøjer på 15 tons kan tages på land.). Spillet err bevaret i rekonstrueret form. Det er et gammeldags capstanlignende spil af tømmer. Vest for vestmolen er endnu en stejleplads med resterne af et tjærekar. Her står også en rad lyseblå redskabsskure. Der har været 30 fiskere på Drejø, de fleste var på havnen. Kajen langs den gamel strandlinie, er idag spunssat med jern, hvornår det er slået vides ikke. Men denne kaj er dampskibskajen. I kajen en last/losserampe fra danmpernes tid. Ved kajen står et varehus (pakhus). Langs molerne er der flere steder større jernringe til fortøjning. På det grusbelagte havneterræn er mod øst dels et lille redskabsskur og et stort rødt skur på kajen. De to resterende ikke-registrerede bygninger er en toiletbygning for gæster og, mod vest, en lille varmestue for jollesejlere. |
Historie |
Bygget ca år 1800 til forbindelsen Drejø-Fåborg. Første damper i 1883, hvor havnen udvides til sin nuværende skikkelse. Bolværket blev etableret samtidig. Havnen besejledes af dampskibet itl fåborg indtil 1910, hvor den nye havn blev bygget på syd-østkysten. Fotos eksisterer af damperne i havnen. |
Bevaring |
Moler: nogenlunde, cementforstærkningen på toppen og udvendigt, er lagt 1971. Bolværk: og broer: lettere råddent. Alle bygninger: gode. |
Reliktvurdering |
Rimelig velbevaret lille havnetype hvis grundtræk stammer fra begyndelsen af 1900-tallet. |
Trusler |
Almindeligt forfald, da den krævere en kærlig hånd og ikke en entreprenør, for at vedligeholdes. |
|