Beskrivelse |
Byen: De fleste huse i de to til tre gader, der løber parallelt med havnen, er fra 1800 tallet og et stykke ind i dette årh. Mange huse er små én etages almindelige huse uden prunk -især i en sydlige bydel som har et mere landsby agtigt præg, mens husene fra ca. midten af byen og tiltagende jo længere nordpå man kommer- bliver større og dyrere. Langs havnen, dvs. Havnegade, er bygningerne forskellige, her ligger købmandsgårde og andre ældre erhvervsbygninger samt værksteder side og om side, mens husene - når man bevæger sig i vestlig retning ud af byen - bliver mindre og mere ensartede og udelukkende beboelser. I 1815 brændte en stor del af byen. Byens sydlige småhusdel er præget af et antal såkaldte snore - dvs. krogede godt og vel skulderbrede smøger mellem husene der leder fra én gade til en anden. Havnen: topografisk er det en ca 600 meter lang næsten retlinet havnefront med et meget varieret udseende efter den brug og funktion stedet har. Mod nord, op mod Bondebyen, ligger idag Marstal Yacht - et moderne lystbådsværft der ligger på den plads hvor det gamle H.C.Christensensen træskibsværft lå, og som i 1906 blev til -Marstal Staalskibsværft. Sydfor ligger færgelejet til Rudkøbing i den gamle dampfærgehavn. Derpå kommer bådehavnen, hvor nogle af fiskerne holder til. Derpå kommer et lille havnebassin hvor i sin tid et eller flere af byens kendte træskibsværf
| Historie |
Byen startede som et lille fiskerleje, men fra sidst i 1700 tallet, hvor befolkningstallet var 760, personer, voksede det i løbet af næste århundrede med stor hast. I 1890 var det på 3.000. Byens historie er meget præget Ærøs tilhørsforholdet til hertugdømmerne. |
Bevaring |
God, der bygges ikke nyt i centrum. |
Reliktvurdering |
Søfartsbyen er med sin beskyttelsesmole, havneanlæg og tilstødende bebyggelse yderst bevaringsværdig og seværdig. |
Trusler |
Byen er stadig erhvervsaktiv omkring søfart og skibsreparation. Der er flere rederier hjemhørende. I de senere år har søfartens krise dog sat sig spor i færre skibe og mindre aktivitet. Hvis krisen fortsætter for den mindre søfart ser det sort ud for byens gamle hæderkronede erhverv. Uden søfarten og indtægter herfra vil byens aktive liv gå tabt. Byens kulturmiljø som er koncentreret på havnen vil da være stærkt truet af forfald. |
|